Nam tu na wsi brakuje takich placówek. Rodzice mieszkający w mieście mają większe pole do popisu i sami mogą zdecydować do której przedszkola lub szkoły wyślą swoje pociechy. A takie placówki wciąż wprowadzają nowe metody uczenia. Wpis ten jest dla rodziców, którzy mieszkają we Wrocławiu i wciąż główkują gdzie to posłać swoją pociechę od września. Zapraszam do przeczytania artykułu i tym samym zapoznania się z ofertą. A my już żałujemy, że to nie nasz rejon.
Przyszłość wymaga zupełnie innej edukacji, niż zapewnia naszym dzieciom obecna przestarzała edukacja systemowa. Dzieci muszą być przygotowane do nadchodzącego świata ciągłych zmian.
Przyszłość wymaga zupełnie innej edukacji, niż zapewnia naszym dzieciom obecna przestarzała edukacja systemowa. Dzieci muszą być przygotowane do nadchodzącego świata ciągłych zmian.
Przedszkole Creo i Autorska Szkoła Podstawowa Creo w centrum wrocławskich Karłowic dąży do tego, by absolwenci Creo byli świadomi własnych wartości, odpowiedzialni za własne wybory, otwarci na różnorodność i zmiany, posiadali umiejętności komunikacji, samoorganizacji, zarządzania swoimi emocjami, pracy w zespole, wyznaczali cele i świadomie dążyli do samorealizacji.
Pomysł na tego typu placówkę powstał już kilka lat temu, ale odpowiedni budynek udało się znaleźć dopiero na początku tego roku. Pierwotnie miała powstać tylko szkoła podstawowa, jednak przestrzeń umożliwiła zorganizowanie w nim również opieki przedszkolnej. Ciężko się dziwić, gdyż jest to piękny 3-piętrowy budynek willowy z własnym zielonym przestronnym ogródkiem.
Założycielką Autorskiej Szkoły Podstawowej i Przedszkola Creo jest Anastazja Teodorczyk, filolog, menedżer, certyfikowany specjalista w dziedzinie edukacji dwujęzycznej. Od wielu lat zajmuje stanowisko kierownicze w firmie o zasięgu międzynarodowym, od 4 lat pełni funkcję prezesa stowarzyszenia, wspierającego w ramach działalności charytatywnej osoby ciężko chore. Od 2018 założycielka i prezes Fundacji Wielojęzyczne dzieci, działającej na rzecz wsparcia dzieci i rodzin z różnych kręgów kulturowych, edukacji dzieci dwu- i wielojęzycznych, prowadząc zajęcia edukacyjno-językowe i projekty międzykulturowe we wrocławskich przedszkolach i szkołach. Wspólny rozwój i poznawanie świata oczami dziecka stało się impulsem do ciągłego poszukiwania kreatywnych metod pracy z dziećmi, zgłębiania pedagogiki Montessori i Reggio Emilia.
Rozważania nad dalszą ścieżką edukacyjną swoich dwujęzycznych dzieci doprowadziły do zainteresowania się edukacją pozasystemową i alternatywną. Uważa, że jedyną pewną rzeczą w życiu jest zmiana, co jest kluczowe do zrozumienia potrzeby zmian w edukacji i zapewnienia wszechstronnego rozwoju i bogatego fundamentu edukacyjnego, by odpowiednio przygotować dzieci do nadchodzącej przyszłości.
Rozważania nad dalszą ścieżką edukacyjną swoich dwujęzycznych dzieci doprowadziły do zainteresowania się edukacją pozasystemową i alternatywną. Uważa, że jedyną pewną rzeczą w życiu jest zmiana, co jest kluczowe do zrozumienia potrzeby zmian w edukacji i zapewnienia wszechstronnego rozwoju i bogatego fundamentu edukacyjnego, by odpowiednio przygotować dzieci do nadchodzącej przyszłości.
Postanowiła więc stworzyć przedszkole i szkołę Creo - wyjątkowe miejsce czerpiące z najlepszych wzorców edukacji skandynawskiej, szkół wolnościowych, pedagogiki Montessori i Reggio Emilia, gdzie najważniejsze są relacje międzyludzkie i dobro dziecka, samodzielnie kreującego swoją szczęśliwą przyszłość.
Przedszkole Creo będzie prowadzone w duchu dwujęzyczności i będzie inspirowane pedagogiką Reggio Emilia, która jest znana na całym świecie, ale wciąż mało znana w Polsce. Zakłada ona, że dziecko posiada 100 sposobów komunikacji, 100 języków za pomocą których może poznawać świat i wyrażać siebie, nauczyciel jest przewodnikiem i obserwatorem towarzyszącym dziecku, przestrzeń edukacyjna ma pobudzać zmysły i zachęcać do eksploracji, a środowisko i natura jest trzecim nauczycielem, co powoduje, że dzieci spędzają dużo czasu na świeżym powietrzu, bawiąc się naturalnymi darami przyrody. Zajęcia prowadzone są metodą projektu badawczego, co poza merytorycznym aspektem przyswajania wiedzy ma niesamowite przełożenie na umiejętności społeczne i zdolności komunikacji, współpracy i organizacji dzieci. Takie podejście jest spójne z założeniem filozofii uczenia się przez całe życie, a więc realizowany program ciągle ewoluuje i dopasowuje się do potrzeb dzieci. Od samego początku zapewniamy dzieciom rozwój językowy poprzez immersję językową, czyli jednoczesne przyswajanie w naturalny sposób dwóch języków.
Autorska Szkoła Podstawowa Creo natomiast jest inspirowana skandynawskim systemem edukacji oraz czerpie z doświadczeń szkół alternatywnych. Podstawową wartością szkoły są relacje i szczera komunikacja. Dla dzieci przede wszystkim jesteśmy partnerami we wspólnym odkrywaniu świata.
Uczymy dzieci samodzielności i odpowiedzialności za słowa, czynności, działania, jak również stopniowo za proces uczenia się. Poprzez realizację projektów interdyscyplinarnych uczymy dzieci współpracy i praktycznego zastosowania wiedzy. W szkole podstawowej równie dużą wagę przywiązuje się do codziennego kontaktu z językiem angielskim poprzez realizację różnych projektów.
Uczymy dzieci samodzielności i odpowiedzialności za słowa, czynności, działania, jak również stopniowo za proces uczenia się. Poprzez realizację projektów interdyscyplinarnych uczymy dzieci współpracy i praktycznego zastosowania wiedzy. W szkole podstawowej równie dużą wagę przywiązuje się do codziennego kontaktu z językiem angielskim poprzez realizację różnych projektów.
Jest również możliwość już od początku uczyć się innych języków, takich jak rosyjski, hiszpański lub dowolny inny język, jeśli zbierze się grupa chętnych. Program tutoringu zapewni większą indywidualizację procesu nauczania i rozwój talentów dzieci. Tutorem będzie wybrany przez ucznia najbliższy przyjaciel wśród dorosłych, który będzie go wspierać, motywować, pomagać odkryć pasję, rozwiązywać problemy i będzie towarzyszyć w całym etapie edukacji. Kameralna szkoła nie ma dzwonków, a zamiast ocen stawia na rozwijanie umiejętności samooceny oraz rozwój kompetencji kluczowych i krytycznego myślenia.
W obu placówkach będą realizowane projekty z zakresu edukacji globalnej, kształtujące otwartość, empatię i tolerancję dzieci. Wolontariusze z różnych krajów będą wspierać poznawanie różnych kultur oraz umożliwiać kontakt z językiem zarówno angielskim, jak i swoim ojczystym. W szkole będzie realizowany projekt 7 nawyków skutecznego działania, który rozpoczynamy już w przedszkolu, kształtując 7 nawyków szczęśliwego dziecka poprzez bajkoterapię. Sporo zajęć będzie prowadzonych na świeżym powietrzu, ponieważ kontakt z naturą leży u podstaw harmonijnego rozwoju dzieci.
W obu placówkach będą realizowane projekty z zakresu edukacji globalnej, kształtujące otwartość, empatię i tolerancję dzieci. Wolontariusze z różnych krajów będą wspierać poznawanie różnych kultur oraz umożliwiać kontakt z językiem zarówno angielskim, jak i swoim ojczystym. W szkole będzie realizowany projekt 7 nawyków skutecznego działania, który rozpoczynamy już w przedszkolu, kształtując 7 nawyków szczęśliwego dziecka poprzez bajkoterapię. Sporo zajęć będzie prowadzonych na świeżym powietrzu, ponieważ kontakt z naturą leży u podstaw harmonijnego rozwoju dzieci.
Przedszkole znajduje się na parterze, a szkoła na pierwszym piętrze w pięknym budynku willowym z własnym ogródkiem. Prowadzone są spotkania indywidualne z rodzicami i trwa rekrutacja na rok 2020/2021 dzieci w wieku 2,5-6 lat, zerówki, klas 1-2 szkoły podstawowej. W przedszkolu jest jedna grupa 25-osobowa łączona wiekowo, natomiast w szkole podstawowej na rok 2020/2021 przewidziana jest jedna grupa 16-osobowa, w której będą łączone ze sobą 2 roczniki. Zapisując dziecko do przedszkola jest możliwość kontynuowania nauki w szkole podstawowej.
W okresie letnim zaplanowane są aktywne i kreatywne półkolonie z angielskim i przyrodą dla dzieci w wieku od 4 do 12 lat. Aż 9 turnusów półkolonii o 3 różnych kierunkach: językowym, artystyczno-podróżniczym i sportowym. Wszystkie edycje wypełnione są masą pozytywnych wrażeń oraz kreatywnych i aktywnych działań. Nie zabraknie oczywiście czasu na odpoczynek i relaks. Półkolonie będą prowadzone w godzinach 8:00-15:00 od poniedziałku do piątku w grupach do 10 osób.
Wszystko zapowiada się arcyciekawie!
Więcej informacji i przedszkolu, szkole i półkoloniach można znaleźć na stronie www.creoedu.pl
*Partnerem wpisu jest PRZEDSZKOLE #CREO I AUTORSKA SZKOŁA PODSTAWOWA #CREO we Wrocławiu
*Partnerem wpisu jest PRZEDSZKOLE #CREO I AUTORSKA SZKOŁA PODSTAWOWA #CREO we Wrocławiu
Wszystko super, bardzo mi się podoba idea takiej szkoły. Szkoda tylko, że nie wspomniałaś jeszcze o tym jak będzie wyglądać realizacja programu narzuconego przez MEN. Bo podejrzewam, że ta podstawa programowa musi być zrealizowana, aby szkołę uznać za ważną z punktu widzenia naszych przepisów.
OdpowiedzUsuńPlacówka jest nowa, więc z pewnością każdy rodzic, który będzie chciał tam posłać dziecko, dokładnie przeanalizuje program nauczania.
UsuńTakie szkoły to ciekawa alternatywa dla standardowych placówek. Dobrze byłoby sprawdzić czy realizują podstawę programową MEN, aby dzieci miały szkołę zaliczona
OdpowiedzUsuńWarto o takie sprawy podpytać się odpowiednio wcześniej.
UsuńSzkoda, że w ogóle szkolnictwo w Polsce się nie przeorganizuje o 180 stopni, żeby przygotować dzieci do życia i pracy we współczesnym świecie. Opisana przez Ciebie placówka jest bardzo interesująca. Niestety ja jestem z Krakowa. Choć pewnie i tu nie brakuje oryginalnych szkół.
OdpowiedzUsuńW Krakowie to pewnie są podobne placówki.
UsuńW związku z koronawirusem, który opóźnił możliwość załatwienia formalności w terminie, szkoła rusza na zasadzie edukacji pozasystemowej (edukacji domowej), mając zaprzyjaźnioną szkołę, w której dzieci pod koniec roku dostaną oficjalnie promocję do klasy wyżej (nie mówię o zdaniu egzaminu, ponieważ w klasach 1-3 są to opisowe oceny końcowe). To nie zmienia faktu, że podstawa programowa jest realizowana, tyle że w sposób projektowy, postępy nauczania dzieci są monitorowane na podstawie mapy kompetencji, zamiast ocen jest informacja zwrotna i uczenie dzieci samooceny posiadanych kompetencji i wiedzy. Gdyby ktoś był zainteresowany chętnie udzielają wszelkich informacji i można umówić się na spotkanie ;)
OdpowiedzUsuńDzięki za info 🤗
UsuńPo trzech latach w zwykłej państwowej podstawówce stwierdzam, że mówienie o przestarzałych metodach to mit. My na naszą naprawdę nie możemy narzekać.
OdpowiedzUsuńWszystko jeszcze przed nami.
UsuńMój syn został usunięty z szkoły Creo w ostatnim dniu przed zimowymi wakacjami w 2023 roku. Ta decyzja była dla naszej rodziny niespodziewana i bardzo traumatyczna, a mój syn nawet nie miał możliwości pożegnać się z przyjaciółmi. Oficjalnym powodem usunięcia była nieposłuszeństwo wobec nauczycielki i bójka z innym uczniem. Należy jednak zaznaczyć, że moje dziecko nie wyrządziło nikomu krzywdy, nie otrzymało skargi od rodziców innych uczniów, a żadna obiektywna sytuacja nie miała miejsca. Sądzę, że nauczycielka nie umiała znaleźć odpowiedniego podejścia do mojego syna, a dyrekcja postanowiła rozwiązać problem w ten sposób - po prostu powiadomiła nas, że nasz syn został usunięty.
OdpowiedzUsuńFormalnie mój syn może uczęszczać do tej szkoły do końca lutego, ale z powodu trwających kaniwek, ta opcja nie ma już sensu. Ponadto chciałbym zauważyć, że jako rodzic przez pół roku nie otrzymywałem informacji o tym, czego moje dziecko uczy się, jakie zajęcia ma i jaki jest jego postęp, mimo wielokrotnych próśb.