niedziela, 11 kwietnia 2021

Który z nich zasługuje na miano złego Żyda?

"Mój ojciec był niewątpliwie odważnym człowiekiem, ideałem mężczyzny dla dziecka i młodego człowieka. Dawało mi to radość i poczucie siły. Wyczuwałem w nim zarazem jakieś pęknięcie. Kiedy ja i mój brat siedzieliśmy w więzieniu, ojciec, przekonany, że nie wyjdziemy żywi, napisał list do Gomułki. Wierzył w komunizm, a jednoczenie bał się jego realnego wcielenia."

Gdy otrzymuję nową pozycję do recenzji, to tak naprawdę nigdy nie wiem co mnie czeka, czy książka przypadnie mi do gustu. Dla mnie, to jedna wielka niewiadoma, ale właśnie, to jest w tym wszystkim najfajniejsze. Także zawsze czekam z niecierpliwością na kuriera i już w tym samym dniu zasiadam do czytania. Tak też było i tym razem. A Wy od czego zaczynacie czytanie? Ja od tyłu książki i przeczytania streszczenia, bo lubię wiedzieć o czym jest książka. Zawsze wyobrażam sobie pewną historię, która potem i tak toczy się w innym kierunku.

Dla mnie sam tytuł książki "Zły Żyd" jest niezmiernie tajemniczy. Tak naprawdę dopiero po przeczytaniu streszczenie, dowiedziałam się w jakim kierunku będzie toczyła się akcja książki. To historia trzech pokoleń: dziadka Grzegorza (Hersza) – dla wielu bohatera, czujnego Żyda, dla innych żarliwego komunisty, ojca Aleksandra – polskiego intelektualisty i działacza opozycji antykomunistycznej, i wreszcie ich wnuka i syna – Piotra. Pewnie i Was ciekawi, który z tych trzech bohaterów jest tytułowym "Złym Żydem". Jest to opowieść o poszukiwaniu własnej tożsamości. "Opowieść Piotra Smolara to bezkompromisowy obraz współczesnego świata. Wielokulturowego, wielowyznaniowego, otwartego i zamkniętego jednocześnie."

Jeśli interesujesz się polityką, śledzić historyczne fakty, to z pewnością spotkałeś się z nazwiskiem Smolar. A może słyszałeś o dziadku Autora - Grzegorz Smolar, który jest ikoną walki i przetrwania, ale też głębokiej wiary w komunizm. "Jego syn - Aleksander, to postać kojarzona z marcem 68, więzień, doradca premiera Mazowieckiego, opozycjonista, przyjaciel Adama Michnika." 

Najtrudniej pisać o samym sobie, ale pisać już o własnym ojcu i dziadku, to już prawdziwa sztuka. Jednak Piotr Smolar, to dziennikarz profesjonalny, który skupia się na faktach. Nie koloryzuje, nie zmienia wydarzeń, pisze szczerze. Trudno o takie podejście, gdy pisze się o własnych członkach rodziny. Nigdy nie wiadomo jak czytelnicy odbiorą ich postacie, czy zostaną one pozytywie przyjęte. Dodatkową trudność autorowi sprawia fakt, że pisze w kontekście religii i przynależności do niej. Sam autor podniósł sobie niesamowicie wysoko poprzeczkę, ale uważam, że znakomicie sprostał wyzwaniu. W książce znajdziecie również fragmenty oryginalnych dokumentów, które podnoszą autentyczność wydarzeń. 

Autor: Piotr Smolar
Tytuł: Zły Żyd
Wydawictwo: Znak
Rok wydania: 2021
Wydanie: Pierwsze
Ilość stron: 240
Cena katalogowa: 44,99 zł

*Partnerem wpisu jest Wydawnictwo Znak

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...